" Apakah yang dikatakan Alkitab mengajar tentang Triniti ?
Triniti adalah satu konsep yang mustahil bagi mana-mana manusia untuk memahami sepenuhnya , apatah lagi menerangkan. Tuhan adalah tak terhingga lebih besar daripada kita ; oleh itu, kita tidak boleh mengharapkan untuk dapat memahami sepenuhnya Nya. Alkitab mengajar bahawa Bapa adalah Tuhan , bahawa Yesus adalah Tuhan, dan bahawa Roh Kudus adalah Tuhan. Alkitab juga mengajar bahawa hanya ada satu Tuhan. Walaupun kita dapat memahami beberapa fakta mengenai hubungan bagi orang yang berbeza Triniti yang satu sama lain, akhirnya, ia adalah tidak boleh difahami kepada minda manusia.
Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna Triniti tidak benar atau bahawa ia tidak berdasarkan kepada ajaran Alkitab.
Triniti adalah satu Tuhan yang sedia ada dalam tiga Orang . Fahami bahawa ini tidak dalam apa-apa cara yang mencadangkan tiga Tuhan . Perlu diingat apabila belajar subjek ini bahawa perkataan " Triniti" tidak terdapat dalam Kitab Suci. Ini adalah istilah yang digunakan untuk cuba untuk menggambarkan Tuhan "tiga dalam satu" - tiga yg hidup bersama itu, Orang abadi yang membentuk Tuhan. Yang penting sebenarnya adalah bahawa konsep yang diwakili oleh perkataan " Triniti" tidak wujud dalam Kitab Suci. Berikut adalah apa yang Firman Tuhan berkata tentang Triniti :
1) Ada satu Tuhan ( Ulangan 6:4; 1 Korintus 8:04 ; Galatia 3:20 ; 1 Timotius 2:5).
2) Trinity terdiri daripada tiga Orang ( Kejadian 1:1 , 26; 03:22 ; 11:07 ; Yesaya 06:08 , 48:16 , 61:1 ; Matius 3:16-17 , 28:19 ; 2 Korintus 13:14) . Dalam Kejadian 1:1, kata nama majmuk bahasa Ibrani "Elohim " digunakan. Dalam Kejadian 1:26 3:22 , 11:07 dan Yesaya 06:08 , kata ganti jamak bagi " kami " digunakan. Perkataan " Elohim " dan kata ganti "kita" adalah bentuk jamak , sudah tentu merujuk dalam bahasa Ibrani kepada lebih daripada dua . Walaupun ini tidak merupakan satu hujah yang jelas bagi Triniti , ia menunjukkan aspek kejamakan di dalam Tuhan.
Perkataan Ibrani untuk "Tuhan ", " Elohim, " pasti membolehkan Triniti.
Dalam Yesaya 48:16 dan 61:1 , Anak sedang bercakap semasa membuat rujukan kepada Bapa dan Roh Kudus. Bandingkan Yesaya 61:1 dengan Lukas 4:14-19 untuk melihat bahawa ia adalah Anak bercakap. Matius 3:16-17 menerangkan peristiwa pembaptisan Yesus. Dilihat dalam petikan ini adalah Tuhan Roh Kudus turun ke atas Tuhan Anak sementara Allah Bapa mengisytiharkan keredaan-Nya di dalam Anak. Matius 28:19 dan 2 Korintus 13:14 adalah contoh tiga Orang berbeza dalam Triniti.
3) Ahli-ahli Triniti adalah salah dibezakan daripada yang lain dalam pelbagai petikan . Dalam Perjanjian Lama , " TUHAN" dibezakan daripada " TUHAN" ( Kejadian 19:24 ; Hosea 1:4). TUHAN mempunyai seorang Anak ( Mazmur 2:7, 12; Amsal 30:2-4 ). Roh dibezakan daripada " TUHAN" (Bilangan 27:18) dan daripada " Allah" ( Mazmur 51:10-12 ). Tuhan Anak dibezakan daripada Allah Bapa ( Mazmur 45:6-7; Ibrani 1:8-9). Dalam Perjanjian Baru, Yesus bercakap kepada Bapa tentang menghantar seorang pembantu , Roh Kudus (Yohanes 14:16-17 ). Ini menunjukkan bahawa Yesus tidak menganggap diri-Nya sebagai Bapa atau Roh Kudus. Pertimbangkan juga semua masa yang lain dalam Injil di mana Yesus bercakap kepada Bapa. Beliau telah bercakap kepada-Nya ? Tidak! Beliau bercakap kepada Orang lain dalam Triniti - Bapa.
4 ) Setiap anggota Tritunggal adalah Allah. Bapa adalah Tuhan (Yohanes 6:27 , Rom 1:07 ; 1 Petrus 1:2). Anak adalah Tuhan ( Yohanes 1:1 , 14 , Rom 9:05 ; Kolose 2:09 , Ibrani 1:8; 1 Yohanes 5:20) . Roh Kudus adalah Tuhan (Kisah 5:3-4 ; 1 Korintus 3:16).
5) Terdapat subordinasi dalam Triniti. Kitab menunjukkan bahawa Roh Kudus adalah bawahan kepada Bapa dan Anak, dan Anak adalah bawahan kepada Bapa. Ini adalah hubungan dalaman dan tidak menafikan ketuhanan mana-mana Orang Triniti. Ini adalah kawasan yang minda yang terhad lebih tidak faham tentang Tuhan tidak terbatas. Mengenai Anak, lihat Lukas 22:42 , Yohanes 05:36 , Yohanes 20:21 , dan 1 Yohanes 4:14 . Mengenai Roh Kudus Yohanes 14:16, 14:26 , 15:26 , 16:07 , dan terutamanya Yohanes 16:13-14 .
6) Ahli-ahli individu yang Triniti mempunyai tugas yang berbeza . Bapa adalah sumber utama atau sebab alam semesta ( 1 Korintus 8:06 ; Wahyu 4:11 ); wahyu ( Wahyu 1:1) ; keselamatan ( Yohanes 3:16-17 ); dan kerja-kerja Yesus sebagai manusia (Yohanes 5:17 ; 14:10 ).
Bapa memulakan semua perkara-perkara ini.
Anak adalah ejen yang melaluinya Bapa melakukan kerja berikut: penciptaan dan penyelenggaraan alam semesta ( 1 Korintus 8:06 ; John 1:3; Kolose 1:16-17 ); wahyu ( Yohanes 1:1 , 16:12-15 ; Matius 11:27 ; Wahyu 1:1) ; dan keselamatan ( 2 Korintus 5:19 ; Matius 1:21 ; Yohanes 04:42 ).
Bapa melakukan semua perkara-perkara ini melalui Anak-Nya Yesus.
Roh Kudus adalah cara oleh siapa Bapa melakukan kerja berikut: penciptaan dan penyelenggaraan alam semesta ( Kejadian 1:2 , Ayub 26:13 ; Mazmur 104:30 ); wahyu ( John 16:12-15 ; Efesus 3:5; 2 Petrus 1:21) ; keselamatan ( John 3:6; Titus 3:5; 1 Petrus 1:2) ; dan kerja-kerja Yesus ( Yesaya 61:1 ; Kisah 10:38) .
Oleh itu, Bapa melakukan semua perkara ini dengan kuasa Roh Kudus.
Terdapat banyak percubaan untuk membangunkan ilustrasi Triniti. Walau bagaimanapun, tiada ilustrasi popular adalah benar-benar tepat . Telur (atau epal) gagal dalam bahawa kulit , putih, dan kuning adalah bahagian daripada telur, telur tidak dalam diri mereka sendiri , sama seperti kulit, daging , dan biji epal merupakan bahagian-bahagian , bukan epal itu sendiri. Bapa, Anak , dan Roh Kudus bukan bahagian-bahagian Tuhan ; setiap daripada mereka adalah Tuhan. Ilustrasi air adalah agak lebih baik , tetapi ia masih gagal untuk menerangkan secukupnya Triniti. Cecair, wap , dan ais adalah bentuk air. Bapa, Anak , dan Roh Kudus bukan adalah bentuk Tuhan, setiap daripada mereka adalah Tuhan. Oleh itu, walaupun ilustrasi ini mungkin memberikan kita gambaran Triniti, gambar tidak sepenuhnya tepat. Tuhan yang tidak terhingga tidak boleh digambarkan sepenuhnya oleh ilustrasi yang terbatas.
Ajaran Triniti telah menjadi isu pecah-belah di seluruh keseluruhan sejarah gereja Kristian. Walaupun aspek teras Triniti adalah jelas dibentangkan dalam Firman Tuhan, beberapa isu-isu sampingan yang tidak begitu jelas jelas. Bapa adalah Tuhan , Anak Allah, dan Roh Kudus adalah Allah - tetapi hanya ada satu Tuhan. Itulah ajaran Alkitab tentang Triniti. Selain itu , isu-isu adalah, pada tahap tertentu, dibahaskan dan tidak penting. Daripada cuba untuk menentukan sepenuhnya Triniti dengan fikiran terbatas manusia, kita akan lebih baik dihidangkan dengan memberi tumpuan kepada hakikat kebesaran Allah dan sifatNya tak terhingga lebih tinggi. "Oh , kedalaman kekayaan kebijaksanaan dan pengetahuan Allah ! Bagaimana penghakimannya , dan laluan beliau di luar kerja mencari keluar! Yang dikenali fikiran Tuhan? Atau yang telah menjadi kaunselor Beliau? "(Roma 11:33-34 ).
" שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד. ואהבתא את יהוה אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך ואהבתא לרעך כמוך. "
ReplyDelete☝👇
" Shema Yisrael YHWH ( Adonai ) Eloheinu YHWH ( Adonai ) ekhad. V'ahavta et YHWH ( Adonai ) Eloheikha bekol levavkha uvkol nafsheka uvkol meodekha v'ahavta lereakha kamokha. "
☝👇
" Dengarlah, hai Israel: YHWH ( Adonai ) Elohim kita: YHWH ( Adonai ) itu satu. Dan kasihilah YHWH ( Adonai ) Elohimmu dengan segenap hatimu dan dengan segenap jiwamu dan dengan segenap kekuatanmu dan kasihilah sesamamu manusia seperti dirimu sendiri. "
( Ulangan 6 : 4 - 5, Imamat 19 : 18, Markus 12 : 29 - 31 )
🕎✡🐟✝🕊🇮🇱
peninggg laa trinity 3 tuhan tapi bukan bermaksud ada 3 tuhan.. menyatu.. salah fahaman ni di tipu pemikiran sesat
ReplyDeletepeninggg laa trinity 3 tuhan tapi bukan bermaksud ada 3 tuhan.. menyatu.. salah fahaman ni di tipu pemikiran sesat
ReplyDelete